sant

Vet ni en sak jag insett lite drygt en månad efter den riktigt flytten?
Lättnaden att faktiskt inte äga en våg.
 
Som en del av er kanske vet har jag varit rätt fixerad vid den där siffran. Det började någon gång när min ångest kom och min vikt bara rasade. Jag var 8-9 år gammal. Då genast började läkare, skolsköterskan, psykologen direkt kommentera detta, tjatade, pratade. Om och om igen. Mer och mer. Fick gå ifrån lektioner bara för att väga mig hos skolsköterskan en gång varje vecka. Hjälpte detta? Knappast.
En ny psykolog jag gick till när jag var vid 11 års åldern ringde och pratade med någon form av anorexi-avdelning. Enbart för att jag var så smal.
Men jag har aldrig varit undernärd eller riktigt mager, jag har alltid ätit och fått i mig det jag behövt.
 
När jag sedan blev äldre och började växa så stannade vikten. Jag vägde lika mycket innan och efter ca 15 cm tillväxt. Kanske inte toppen. Men det gick bara inte.
Tjatet blev mer och mer, även från allmänheten nu.
 
Detta började bli mer och mer en fixidé. Ville jag verkligen komma över det där 50 strecket? Senare det där 55 strecket.
 
Egentligen så ville jag inte det. Bara för siffrornas skull. Siffrorna fastnade på näthinnan.
 
Min kropp har jag ändå haft rätt bra syn på. Har vetat hur den ser ut och att jag egentligen behövt gå upp något kilo. Men det var svårt och jobbigt att på något sätt erkänna det för sig själv.
 
Allt detta för att något började pratas om som egentligen inte var något som behövt vara en sådan stor grej.
Jag var bara en liten flicka.
 
Nu kan jag äntligen säga att jag på något sätt kan släppa detta for real. Släppte det på ett sätt gjorde jag för ett bra tag sedan men nu när man inte ens kan väga sig, ställa sig på vågen och låta den slå sin dom, kan jag ärligt säga att det är en stor lättnad.
Att inte veta, att faktiskt inte bry sig.
 
Just nu vet jag inte om jag väger 50 eller 65. Eller jo vet att det inte är det ena eller andra. Men ett kilo hit eller dit, vad spelar det för roll egentligen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0